miercuri, 10 februarie 2010

Daniel Raduta: O viata salvata de online-ul din România


Cel mai frecvent termen pe care îl veţi regăsi pe twittosfera românească zilele acestea este #draduta. Este un hashtag pe care îl cunosc aproape toţi cei 10.000 de utilizatori Twitter din România. Prescurtarea vine de la numele lui Daniel Răduţă, un tânăr IT-ist de 30 de ani, diagnosticat în septembrie anul trecut cu leucemie.

Povestea lui a făcut înconjurul netului din România în cele peste 100 de articole în blogosferă, în frunte cu blogul personal al lui Daniel, care a adunat peste 22.900 de vizite până în acest moment. Cauza lui pe Facebook are, deasemenea, peste 5.000 de susţinători.

“Nu sunt pregătit încă pentru o mediatizare atât de mare”

“După ce mă fac bine vreau să încerc să fac ceva pentru a sensibiliza în privinţa vulnerabilităţii sistemului”, promite Daniel Răduţă. “Nu mă gândeam că voi avea atât de mulţi prieteni care să îmi sară în ajutor. Momentul a fost foarte surprinzător, am fost foarte plăcut surprins de amploarea pe care a luat-o în online toată campania”, declară acesta pentru REALITATEA.NET. “Acum primesc zilnic mesaje, în principal comentarii pe blog, de susţinere, recomandări. În afară de donaţiile propriu zise, mesajele oamenilor au fost foarte benefice”, recunoaşte acesta.

A acceptat să vorbească cu noi doar pentru că nu suntem de le o televiziune sau de la un ziar. Nu e pregătit încă pentru o mediatizare atât de mare, deşi netul abundă deja de susţinători la adresa lui: “Nu m-am gândit că sprijinul pe care îl primesc e prea mare. Am spus că ar fi puţin cam mult să apar direct la TV sau în ziare, e o mediatizare excesivă. Sunt o persoană căreia nu îi place să fie scoasă în faţa câtorva sute de mii de oameni. Parcă în online e altceva. Îmi dau seama că dacă vreau să strângem toată suma o să fie nevoie şi de nişte apariţii de genul ăsta”.

Coaliţie zânele bune

În spatele lui Daniel, deznădăjduit în primele săptămâni după aflarea diagnosticului, s-au aflat nişte “zâne”, care l-au împins, aproape cu forţa, să continue lupta. Acum vreo două săptămâni, “zâna” principală, Diana Stoleru, a decis să convoace comitetul de “zâne” ca să adune banii de care are nevoie Daniel pentru transplantul de măduvă. De atunci şi până în clipa de faţă, aproape întreg internetul din România s-a aliat pentru a-l ajuta pe Daniel să adune banii pentru operaţia pe care trebuie să o facă în afara ţării.

“Am primit confirmarea de transplant de la medicul lui, într-un chat cu Daniel, acum vreo două săptămâni. Mi-a luat fix 5 minute să mă dezmeticesc şi să-mi chem colega şi prietena, Simona, în sala de şedinţe, de unde l-am sunat pe Dănuţ să ne spună ce avem de făcut. În dimineaţa aia am trimis mail către prietenele mele, zânele”, explică Diana pentru REALITATEA.NET cum s-au pus lucrurile în mişcare.

Pe 30 ianuarie, un mail care începea cu “Dragi zâne, mai în glumă mai în serios, cred că am nevoie să îmi imaginez că noi chiar avem puteri supranaturale” a fost trimis către cele şase zâne. “În aceeaşi zi, sau cel mult a doua zi, ele au postat pe bloguri”, îşi aduce aminte Diana. “Sunt femei inteligente, jurnalişti, conectate cu mulţi oameni. Ne-am gândit la noi, la cum ne-am cunoscut noi, la clubul ăsta care se dorea amuzant, al zânelor. Noi ne-am cunoscut pe Twitter. Şi uite aşa, online-ul a fost ceea ce aveam la îndemână. Am început să tragem de oamenii care ne cunoşteau. Şi n-a trebuit să tragem mult, crede-mă. S-au implicat ei, mai mult decât ne-am aşteptat. Aşa că zi după zi, noi am căscat ochii şi mai tare şi am spus că da, online-ul în România funcţionează mai bine ca orice altceva, că promisiunile nu sunt de ajuns şi că e momentul să strângem rândurile. Şi a mers. Online-ul s-a mobilizat. Noi atât avem în ţara asta care să-ţi poata salva viaţa dacă ai nevoie de un transplant de maduvă de la un donator parţial compatibil: online-ul care salvează vieţi”.

Dovada este că în numai 10 zile s-au strâns deja aproape 49.000 de euro. “Eu zic că săptămâna viitoare putem contacta clinica pentru transplant, şi cu puţin noroc, obţine internarea chiar înainte să adunăm noi toţi banii”, se ambiţionează Diana.

Transplant imposibil în România

Deşi numărul susţinătorilor l-a copleşit şi l-a obosit totodată, Daniel avea o vagă intuiţie despre forţa online-ului: “Lucrez în IT, iar asta m-a făcut să intuiesc puterea online-ului. Bănuiam doar o mică părticică din puterea lui”.

În momentul de faţă, România nu are o bază de date funcţională cu donatori de măduvă osoasă. “Nu se face transplant decât la cei care au un donator înrudit 100% compatibil, ceea ce înseamnă la 25% din totalul pacienţilor. Spre comparaţie, în Italia se fac transplanturi cu donator înrudit parţial compatibil de prin 1995”, explică Daniel pe blogul său. Singura şansă pentru acesta rămâne o operaţie de transplant in străinătate, la o clinică cu expertiză.

Cum puteţi să-l ajutaţi pe Daniel

Dacă doriţi să faceţi o donaţie pentru Daniel Răduţă, aveţi la dispoziţie două conturi deschise la Banca Transilvania:
EUR: RO72BTRL06404201F02712XX şi RON: RO57BTRL064013HAF02712XX. Mai multe detalii găsiţi pe blogul despre donatiile prin paypal.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu